Dr Amanda J Visek är en amerikansk idrottsforskare vid George Washington University i Washington D.C. Hon är specialiserad i hur man kan använda sig av sportpsykologi för att skapa trygga, positiva fysiska aktiviteter och upplevelser som är roliga för barn.
Hon har nu genomfört en studie med fotbollsspelare i USA samt ishockey och basketspelare i Sverige. Jag lyssnade på ett poddavsnitt som Svenska Basketbollförbundet släppte där hon berättar vad hon kom fram till.
Jag kastade mig över avsnittet för i min roll som klubbchef är detta en ständigt återkommande fråga. Alla vill att barnen ska ha roligt men definitionen av VAD som är roligt är väldigt annorlunda - och ofta tolkad av vuxna. Dr Visek har nu frågat en stor mängd barn, i olika åldrar och med jämn könsfördelning vad DE tycker är roligt. Hon har genomfört många av dessa intervjuer i direkt anslutning till träningar och matcher, vilket jag tycker borgar för trovärdiga svar. Jag lyssnade och googlade även vidare för att lära mig mer om detta.
Det jag med glädje kan konstatera är att vi kan avskriva den falska dikotomin mellan att ”satsa” och ”ha roligt”. Barn tycker det är roligt att ta i, att lära sig och att bli bättre.
Oavsett om de är yngre eller äldre, pojkar eller flickor eller vilken nivå de befinner sig på. Likheterna är mycket större än skillnaderna och det är en väldigt nyttig påminnelse jag kommer att återkomma till.
Totalt är det 84 specifika faktorer som barnen har uppgett bidrar till att deras upplevelse av idrott är rolig. Men gemensamt för alla är att:
Barn tycker det är roligt när vi har en approach där spelarens utveckling sätts i centrum.
Alltså inte ”fritt spel”, ”gör vad ni vill”. Vilket jag tycker är väldigt intressant eftersom man ofta förutsätter att lag som kanske inte tränar 4-5 gånger i veckan och drömmer om att bli WNBA-proffs bara vill spela lite på skoj. Nej, jag är tvärtom övertygad om att de har roligare om man fokuserar på att de ska bli bättre basketspelare.
Dr Visek har kategoriserat dessa 84 faktorer i elva olika områden i fallande ordning, vilket betyder att de viktigaste för att det ska vara roligt är de första men att alla spelar roll.
1. Göra sitt bästa - sätta och uppnå mål, träna hårt, tävla, komma i bra form etc.
2. Positiv lagdynamik - stötta och få stöttning av lagkamrater, spela ihop som ett lag, fair play.
3. Positiv coachning - kan mycket om sporten, tillåter misstag, uppmuntrande, lätt att prata med, tydlig.
4. Att lära sig och bli bättre - bli utmanad att bli bättre, röra bollen mycket, använda något i match man lärt sig på träning.
5. Matcher - få speltid, spela mot jämnt motstånd, spela turneringar, att andra vet att jag är bra på sporten.
6. Träning - olika övningar, spela match under träning, välorganiserade träningar
7. Vänskap - komma överens med lagkamrater, ha kompisar utanför skolan, vara ihop utanför planen, vara en del av samma lag år efter år, träffa nya lagkamrater.
8. Mentala bonusar - positiv attityd, vinna, spela utan poäng
9. Stöttning under match - bra domare, föräldrar som är stöttande och fair play, folk hejar på, när folk berömmer för att man spelar bra
10. Lagritualer - ha enhetlig klädsel, fist bumps och high fives, kramar, gå ut och äta med laget, samåka till träning, ha en cool ritual för att fira med laget.
11. Swag - ha schyssta kläder och skor, få medaljer och pokaler, resa för att spela på nya ställen, bo på hotell, lagfoto.
För mig ger detta även ännu mer vatten på kvarnen när vi pratar om att vara Better Together. Att ständigt utvecklas men att göra det tillsammans är något vi bör ha med oss i allting vi gör i Malbas.
Lyssna gärna på hela intervjun som Svenska Basketbollförbundets basketutvecklare Andrew Pleick och Rikard Aspegren (också coach i Malbas P08, jippi!) gör med Dr Visek. Där kan man också höra att det till och med är roligt att förlora så länge man gör det tillsammans, men inte lika roligt som att vinna.
Skribent:
Johannes Wohlert